Grønt kvinnenettverk: Facebook-plakater og sosiale medier-evaluering

Da jeg satt i styret til Grønt kvinnettverk (MDG) fra april 2014 til mai 2015, var jeg kommunikasjonsansvarlig. Jeg hadde blant annet ansvaret for Facebook-siden til nettverket, og benyttet denne blant annet til å promotere skoleringer gjennom tekst og egendesignede plakater.

I etterkant av skoleringen i mars sendte jeg ut en spørreundersøkelse i Google Forms. Målet var å kartlegge hvor deltagerne og de som hadde vist interesse hadde fått vite om påmeldingen. Slik kunne jeg evaluere hvorvidt det var nyttig tidsbruk å dele informasjon om skoleringene både på egen FB-side, og å dele disse innleggene i forskjellige relevante grupper.

Evaluering av promotering på Facebook

Jeg inkluderte resultatene fra spørreundersøkelsen i mitt forslag til medie- og kommunikasjonsstrategi (som det nye styret kunne arbeide videre på, om de ville). Her er et utdrag:
«I følge en spørreundersøkelse om informasjonsflyten i sammeneng med skoleringen 7.-8. mars fremkom det at nesten 70 prosent av respondentene fikk vite om skoleringen via FB-siden vår. 90 prosent oppga også at de syntes det var enkelst å dele informasjon om skoleringen ved å dele et allerede ferdig FB-innlegg fra siden vår om dette.

De resterende fikk vite det gjennom enten artiklene om skoleringen på mdg.no, i nyhetsbrev – eller ble tipset direkte. (…) Det har altså vist seg svært effektivt å Facebook særlig til skoleringsinformasjon og -rekruttering. Styret 2014-2015 anbefaler derfor at FB-siden og diskusjonsgruppen vedlikeholdes videre av styret 2015-2016.»

Plakater til Facebook

Plakatenes formater var tilpasset Facebooks daværende mål, og designen er basert på De Grønnes designmanual. Jeg valgte bestemte elementer fra De Grønnes manual spesielt for GKs visuelle profil, slik at GK skulle bli gjenkjennelig som et selvstendig ledd i partiet, og samtidig være en tydelig del av partiet visuelt. Hovedsakelig la jeg vekt på å bruke kun grønt og hvitt (og ikke blåfargen i manualen) og spille på kontrastene, samt gjennomgående sentrert plassering av teksten. Dette gjorde jeg for å oppnå et stilrent men samtidig oppsiktsvekkende uttrykk med god lesbarhet.

Halve plakaten har helt hvit bakgrunn, andre halve er helt mosegrønn. Øverst står følgende, med mosegrønn tekst på hvit bakgrunn, i store bokstaver skrevet med caps lock: "Grønt kvinnenettverk arrangerer skolering 18.-19. oktober på Fredshuset i Oslo". Rett under, med stor, hvit tekst på mosegrønn bakgrunn, står følgende: "'Grip mikrofonen' med Shabana Rehman, talerstoltrening og mye mer!" Teksten er midstilt.
Fra et Facebook-innlegg jeg skrev om oktober-skoleringen. Jeg ville ha et dristig og synlig uttrykk som også gikk greit å lese for de med nedsatt synsevne.
Et nærbilde av et juletre med hjerteformede, små "lamper" og små, elektroniske juletrelys. Bildet er mørkt og kun opplyst av det røde og gule lyset, noe som skaper en lun stemning. Over bildet er en delvis gjennomsiktig, mosegrønn rektangulær boks med hvit skrift i store bokstaver der det står "God jul og godt nyttår!" i caps lock.
Jeg skrev et jule- og nyttårshilsningsinnlegg hvor jeg oppfordret våre følgere til å invitere sine venner til å like siden. Bakgrunnsfotoet er tatt av meg. Jeg la et grønt rektangel mellom teksten og juletreet for å øke lesbarheten av teksten, samt beholde elementer fra De Grønnes designmanual i GKs visuelle profil.
Plakat med helt hvit bakgrunn. I midten er kvinnesymbolet i lysegrønn/mintgrønn farge, såvidt synlig. Over der igjen er tekst i store, mosegrønne bokstaver, midstilt og i caps lock: "Grønt kvinnenettverk inviterer til skolering 7. og 8. mars".
Fra det første Facebook-innlegget jeg skrev om mars-skoleringen. Jeg hadde ansvaret for å ordne programmet til denne skoleringen.
Mosegrønn bakgrunn, helfarge. Oppå der igjen, i midten, dekker nesten hele grafikken: Symbolet for kvinner i lysegrønn farge, nesten gjennomsiktig. Oppå der igjen, øverst i bidlet: Følgende tekst i store, hvite bokstaver, skrevet i caps lock: "Bli med på GK-skolering 7.-8. mars i Oslo". Under står følgende på tre forskjellige linjer, også i store bokstaver: "Debatt- og talerstoltrening, kurs i mediehåndtering, form ditt politiske uttrykk +++".
Da jeg hadde ferdigstilt programmet, laget jeg en ny plakat med samme hovedelementer som sist (kvinnesymbolet). Men jeg valgte å invertere fargene, slik at folk forstod at dette ikke var samme plakat som sist, og fikk med seg at denne inneholdt ny informasjon om skoleringen. Jeg valgte å legge inn nesten gjennomsiktige rektangler i bakgrunnen som fylte hele bildet for å øke kontrasten mellom tekst og bakgrunn for bedre lesbarhet. Jeg ville også sørge for å tydelig skille de tre linjene fra hverandre, så det skulle bli lettere å forstå at dette var tre forskjellige poster på programmet. Her er hele Facebook-innlegget.
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s