Eksamensoppgave: Ny logo og brosjyre til Teknisk Museum

I emnet «Visuell kommunikasjon» ved HiOA leverte jeg i 2012 en eksamensoppgave jeg fikk karakteren A på. Jeg utformet et forslag til en ny logo for Teknisk Museum, i tillegg til å lage en ny brosjyre med tekst fra deres nettsider. Last ned brosjyren her.

Her er skjermskudd av de to første sidene i brosjyren, som ble laget i Adobe InDesign. Alle bildene i brosjyren er tatt av meg, og du kan se nærmere på dem i dette innlegget.

Forsiden av Teknisk Museum-brosjyren jeg lagde i en eksamensoppgave, med logoen øverst tiil høyre, et nærbilde av et rør med riller og teksten

Brosjyre for Teknisk Museum, andre side. Tittel:

Her er mitt forslag til logo, som jeg laget i Adobe Illustrator.

Forslag til ny logo for teknisk museum: Et tannhjul i turkis med atom-symbolet i midten.

I følge boken «Graphic Design School» (2010, s. 178), spiller både estetikk, stil, skrifttype og farge inn på hvordan en merkevare oppfattes av publikum. Å finne essensen i merkevarens budskap og skape en visuell identitet av dette er, i følge Dabner, Calvert og Casey, grunnstenene i logoutforming.

Jeg hadde flere mål med logoen og brosjyren. Jeg ønsket at de på en enkel og stilren måte skulle formidle museets visjoner om å være Norges mest synlige og dristige museum. Målet med logoen var at den uløselig skulle kunne knyttes til Norsk Teknisk Museum, og være minneverdig. Symbolbruken i logoen skulle assosiasjoner til – og vise en sammenheng mellom – teknologi, industri og vitenskap, og som helhet ville jeg den skulle være tidløs. Ikke minst skulle den fungere like godt i svart-hvitt som i farger.

Brosjyren skulle følge samme stil som logoen, og matche denne i farger og visuelt uttrykk. Den skulle også være dristig og synlig, slik som selve museet. Jeg ønsket at den grafiske profilen skulle være «[h]ighly visible, clear and compelling», som det også står i boken «Graphic Desgn School» (s. 169). Museets uttalte visjon og intensjoner om å være synlige og dristige hadde jeg som mål å formidle i den grafiske profilen, både med tanke på valg av symboler, farger, skrifttype og bildebruk.

Les gjerne hele den skriftlige rapporten om hvordan jeg arbeidet med utarbeiding av logo og brosjyre her.

Legg igjen en kommentar

